בואו להכיר את המדד של המבחנים אותם עוברים בכדי לאתר מחוננים.
מבחני מחוננים משמשים לזיהוי תלמידים כמחוננים ומוכשרים. יש צורך במבחנים אלו מכיוון שמערכת החינוך בארצות הברית לא מיועדת לכל הילדים, אלא מתמקדת בהכנת התלמידים לכוח העבודה.
אחת הסיבות העיקריות לכך שיש צורך במבחנים למחוננים היא חוסר במשאבים חינוכיים הולמים לכל הילדים. ילדים מחוננים נאבקים לעתים קרובות בבית הספר כי הצרכים שלהם אינם מסופקים והם מתקשים להתיידד עם ילדים אחרים בני גילם.
מבחני מחוננים משמשים לזיהוי ילדים בעלי פוטנציאל גבוה להצלחה בלימודים. הם משמשים גם לזיהוי תלמידים שעשויים להיתקל בקשיים עם בית הספר, סוציאליזציה או למידה.
הסוגים הנפוצים ביותר של מבחני מחוננים הם סולם המודיעין של סטנפורד-בינה וסולם האינטליגנציה של וכסלר לילדים. בדיקות אלו נמשכות בדרך כלל בין 30-60 דקות. המבחנים שילדים אלו יעברו יקבעו לאיזה סוג של שירותים הם זקוקים על מנת למצות את מלוא הפוטנציאל שלהם בבית הספר.
מבחנים לאיתור מחוננים משמשים לזיהוי ומעקב אחר כישוריהם של ילדים מחוננים. מבחנים אלה משמשים לעתים קרובות בגני ילדים ובבתי ספר יסודיים כדי לקבוע אילו תלמידים צריכים לקבל תשומת לב ועזרה נוספת.
ניתן להשתמש במבחני מחוננים גם כדי לזהות תלמידים שעשויים להזדקק להתערבות אקדמית נוספת, כגון אלה שיש להם לקות למידה או כאלה שמתקשים בלימודים.
הסוג הנפוץ ביותר של מבחן מחוננים הוא קנה המידה של Wechsler Intelligence for Children (WISC-IV), שהוא מדד ליכולת אינטלקטואלית כללית לגילאי 6-16 אשר נוצר על ידי דיוויד וכסלר בשנת 1974.
Wechsler Intelligence for Children
Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC-IV) הוא מבחן של יכולות קוגניטיביות המשמשות להערכת ילדים בין הגילאים 6 עד 16. WISC-IV הוא מבחן IQ המספק ציונים בארבעה תחומים עיקריים: מילולי, ביצועים, קנה מידה מלא , והשלמת תמונה. הציון המילולי נקבע על פי יכולתו של הילד להבין מילים ומידע בהקשר.
ציון הביצועים נקבע על פי יכולתו של הילד לתמרן מידע בזיכרון העבודה שלו. הציון בקנה מידה מלא מודד את האינטליגנציה הכללית של הילד וכן את יכולתו לבצע משימות הדורשות חשיבה מופשטת וכישורי פתרון בעיות. לבסוף, השלמת תמונה מודדת את טווח הזיכרון החזותי של אדם.
Wechsler Intelligence for Children הוא מבחן סטנדרטי המעריך את היכולות הקוגניטיביות של ילדים צעירים. הוא משמש להערכת התפקוד האינטלקטואלי של הילד ולהשוואתו לילדים אחרים באותה קבוצת גיל. המבחן גם מעריך את ההתפתחות המוטורית, החברתית והרגשית של הילד וכן את כישורי השפה שלו.
סולם המודיעין של וכסלר לילדים פורסם לראשונה ב-1939 על ידי דייוויד וכסלר ושוקן מספר פעמים מאז. בנוסף לקנה המידה המקורי, קיימות כיום צורות רבות ושונות של סולם מודיעין וכסלר לילדים, כולל סולם הגיל הרך של וכסלר ו-Primary Scale of Intelligence-III (WPPSI-III), שפורסם ב-2003.
ה-WPPSI-III מעריך יכולות קוגניטיביות כגון חשיבה מרחבית חזותית, הבנה מילולית, זיכרון עבודה, מהירות עיבוד, זיכרון לטווח קצר, זיכרון לטווח ארוך, חשיבה תפיסתית ופתרון בעיות מורכבות. המבחן גם מעריך את המיומנויות המוטוריות של הילד.