הוצאות משותפות בבניין משותף

תוכן עניינים

רוב המשפחות בישראל מתגוררות בבניינים משותפים, ובין אם מדובר על בניין בן ארבע דירות ובין אם בבניין בו מאות משפחות – לכולם יהיו הוצאות משותפות. ההוצאות מורכבות מכל נושא משותף בבניין, כאשר בדרך כלל ועד הבית או חברת ניהול גובים עבור ההוצאות הקבועות סכום כסף קבוע בכל חודש תחת קטגוריית דמי הוועד שיכולים להיות גבוהים למדי. יחד עם זאת, לעיתים ישנן הוצאות בלתי צפויות שעלולות להיות גבוהות ואותן יש לחלק בין הדיירים. על אילו הוצאות מדובר וכיצד נדע שזו הוצאה חיונית? הכנו עבורך מדריך עם הסברים על הנושא. 

ההוצאות המשותפות בבניין הדירות

בניין משותף הוא כמו כפר בתוך מבנה. מדובר על משפחות רבות שחיות יחד תחת אותה קורת הגג, כאשר קירות וקומות הם אלו המבדילים ביניהם ומספקים להם פרטיות. כל משפחה משלמת את חשבונותיה שלה, אך ישנן הוצאות משותפות לבנייני מגורים והן כוללות את כל נושא הניקיון, הגינון, התחזוקה השוטפת של הבניין – החל בחניון וכלה בתחזוקת המעלית ובהחלפת מנורה בקומה מסוימת. כמו כן, ישנו חשבון צריכה משותף של חשמל ומים ציבוריים המשמשים להשקיה ולחניון והם נמצאים בשעון נפרד משעוני המים והחשמל של הדירות הפרטיות. 

במה תלויה רמת ההוצאה עבור כל אחד מסעיפי ההוצאות המשותפות? 

ההוצאה עבור כל אחת מן ההוצאות המשותפות בבניין תלויה בכמה גורמים – גבייה מתאימה מוועד הבית והתנהלות נכונה עם קופת הבניין, תשלום לחברת ניהול שיכול להיות גבוה יותר מוועד הבית, שימוש בחשמל ובמים באופן מבוקר ואחראי ועבודה מול בעלי מקצוע אמינים ומקצועיים. דוגמה טובה להתנהלות שיכולה לגרום להוצאות מיותרות הנה עבודה עם חברת ניהול שלא עושה את עבודתה כשורה, למשל, בהשארת ממטרות פועלות בחודשי החורף ובימים גשומים, שימוש מופרד בחשמל או התקנת מנורות שאינם חסכוניות, שכירת שירותי גינון וניקיון יקרים במיוחד ועוד. 

כיצד ניתן לבדוק חריגות בעלויות ההוצאות המשותפות? 

בדרך כלל נשלם סכום קבוע של כסף לחברת הניהול או לוועד הבית וסכום כסף זה יכלול בתוכו את כל ההוצאות השוטפות בבניין. בדרך כלל מדובר על סכומים שמספיקים לטיפול בתקלות שוטפות, ובדרך כלל יהיו אלה הוצאות קטנות למדי באופן יחסי. אך מה קורה כאשר מתעוררת תקלה גדולה יותר, למשל בצורך להתקין בבניין מעלון או מעלית או כאשר ישנה תקלה קשה שיש צורך לתקן במיידי? 

לרוב תהיה הסכמה בישיבת ועד במסגרתה יקבע כיצד יש להתנהל לאור התקלה או הצורך שעלה, לדוגמה, אם ישנה דרישה להתקנת מעלון או מעלית לבניין ובהצבעה למעלה מ-75% מהדיירים הצביעו בעד, ניתן לחייב גם את היתר שהצביעו נגד להשתתף בעלויות ההתקנה. 

קיימים גם מקרים בהם עולה חשש כי ההוצאות המשותפות גבוהות מידי ביחס לבניין, למשל אם פתאום מגיע חשבון חשמל גבוה במיוחד לצריכה המשותפת, או אם יש צריכת מים משותפת גבוהה. ברגע שעולה חשש מסוג זה יש לכנס את הוועד ולבחון מהיכן הגיעה ההוצאה הגבוהה, לעיתים יתגלה שיש נזילה תת קרקעית שגרמה להוצאה ואם לא הייתה התראה מהרשות ניתן לקבל זיכוי כספי עבור התשלום או החוב שנוצרו. אם מדובר על תקלה בחשמל יש צורך לבחון מהיכן התקלה מופיעה ולתקנה ולחדד נהלים בנוגע לשימוש בחשמל ועוד. 

מוזמנים ליצור איתנו קשר

פשוט הכניסו את הפרטים שלכם בטופס המצורף ונחזור אליכם בהקדם האפשרי!